Struinpad punt 18

kaart 18

Het pad voert hier door een in 2001 aangelegd halfopen bos. Daarvoor was het nog landbouwgrond. Via dit pad komt u weer terug bij het startpunt aan de Molenbaan. Meer weten..

DSC4491 klein  DSC4311 klein

Rond de millenniumwisseling bestonden er plannen om aan de Molenbaan een kippenbedrijf te starten met 7 stallen, ieder met een lengte van 80 meter. Buurtvereniging de Peelbaan en natuurorganisaties kwamen hiertegen in verzet en wonnen uiteindelijk bij de Raad van State. Na lobbywerk en het aanbod op cofinanciering werd de 20 hectare grond bij het bedrijf door de provincie Limburg aangekocht en bestemd als natuurgebied. In plaats van een batterij stallen ligt hier nu een prachtig stuk natuur met onder andere een plas van enkele hectaren groot en een halfopen bosperceel, eigendom van Staatsbosbeheer, waar het struinpad doorheen kronkelt.

18 klein