Struinpad punt 9

kaart 9

Hier staat de tweede basaltzuil van de Wegh van Meijl op Seven, één Romeinse mijl (ongeveer 1478 meter) verwijderd van de eerste zuil. Meer weten..

DSC4541 klein  DSC4543 klein

De basaltzuilen zijn een particulier initiatief van Huub Kluijtmans, die zijn hele leven grote interesse toonde in de Gouden Peelhelm. Hij erfde die belangstelling van zijn vader, Leo Kluijtmans, de ‘ziener van de Peel’. Die was zijn tijd duidelijk ver vooruit. Net voordat de gemeente Deurne door ontginningen toe te staan de vondstplek onherstelbaar vernielde, heeft hij met zijn kinderen nog talloze vondsten veilig gesteld, waaronder een aantal pijlpunten. In de door Huub gepubliceerde boeken (E palude emergo en De gouden Peelhelm) stelt Huub dat de Romeinse hoofdman waarschijnlijk door geweld om het leven gekomen is. In iedere basaltzuil staat een afbeelding van de helm en een Romeins cijfer.

9 klein