Wat is een voedselbos

Stichting Voedselbosbouw Nederland (VBNL) definieert een voedselbos als “een vitaal ecosysteem dat door mensen is ontworpen naar het voorbeeld van een natuurlijk bos, met het doel voedsel te produceren.”

Onderscheidende kenmerken van een voedselbos zijn:
• een vegetatielaag met hoge kruinbomen
• minimaal drie andere vegetatielagen
• een rijk bosbodemleven
• een robuuste omvang, minimaal 5000m2 groot

Een voedselbos herbergt een zeer diverse, snel toenemende biodiversiteit. Als de verschillende ecologische principes goed zijn toegepast, dan zal een voedselbos zichzelf steeds beter in evenwicht kunnen houden, zonder menselijk ingrijpen. Dus zonder het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Ook hoeft er geen kunstmest gebruikt te worden om de planten te voeden. Dat doet de bodem.

Bekijk de presentatie over het voedselbos voor meer uitleg hierover.

Het voedselbos van onze stichting is 1 hectare groot en het bevindt zich aan de Kwakvors in Grashoek naast natuurgebied de Scherliet. Het ligt naast ons Struinpad, vandaar de naam: "Voedselbos Struinpad". In de loop van de tijd vindt u op deze pagina meer inhoudelijk nieuws over dit bos. O.a. welke planten er aangeplant zullen worden.

Voedselbos logo RGB DEF

Voedselbos nieuws

November 2019

Op zaterdag 9 november is Voedselbos Struinpad officiëel geopend door wethouder Paul Sanders van de gemeente Peel en Maas. Het nieuwe informatiebord is onthuld en samen met kinderen van de gemeente zijn er 2 tamme kastanjebomen en diverse frambozenstruikjes geplant. De zon scheen uitbundig, dus het was goed toeven op ons perceel aan de Kwakvors. Na afloop konden de genodigden napraten onder het genot van een kop soep uit de Tesnuzzik van Oppe Koffie. Omroep P&M heeft deze video gemaakt van het evenement: https://www.omroeppenm.nl/voedselbos-geopend-in-grashoek/tvgemist/item?BzJ3GRNEKaVkKHZieozzTMZIss0KTXfo

Een week later, op zaterdag 16 november is het 2e stuk van het bos aangeplant. Samen met een grote groep vrijwilligers is een grote gemengde haag aangeplant en zijn er diverse hoge kruinbomen op het terrein geplant.

En op dinsdag 19 november heeft de jeugdgroep van IVN Helden een begin gemaakt met de aanplant van de Lindencirkel. De kinderen hebben heel enthousiast diverse hazelaars en frambozen (gesponsord door pluktuin "In de 7e hemel" in Grashoek) aangeplant. De cirkel ligt aan de zuidkant van het grote stuk (bij de toegangspoortjes rechtdoor/links aanhouden) en is gemarkeerd met een mooi bord waar de namen van de kinderen in gegraveerd zijn!!

Augustus 2019

Save the date: zaterdag 9 november zal ons voedselbos officieel geopend worden door wethouder Paul Sanders van gemeente Peel en Maas. In de daaropvolgende weken zullen er nog een aantal aanplant evenementen plaatsvinden. Houd deze website in de gaten voor meer informatie.

Op donderdagavond 8 augustus heb ik - Miriam - een rondleiding gegeven voor een groep geïnteresseerden. Het was een inspirerende avond waarin veel kennis uitgewisseld is en nieuwe contacten zijn gemaakt.

68686679 456722758505948 51716083463225344 n

Juli 2019

Door de aanhoudende droogte zijn we begonnen met water geven aan de nieuwe aanplant. Hopelijk slepen we de plantjes zo de zomer door.

65834458 437007293810828 7262354059003166720 n

April 2019

Als laatste van de voorjaarsaanplant hebben we aardperen gepoot in de verruigingszone van het perceel aan de Kwakvors. De aardpeer is familie van de zonnebloem en is een goede plant voor bijen. In het najaar, na de bloei, zijn de knollen te oogsten. Je kunt ze verwerken net zoals aardappelen. Knolletjes die in de grond blijven zitten groeien weer uit tot nieuwe planten. Zo vermeerderen de aardperen zich.

DSCN2123 DSCN2125

Maart 2019

Ons VOEDSELBOS aan het Struinpad is in de maak!! Op zaterdag 16 maart 2019 zijn de eerste plantjes de grond in gegaan. Het voedselbos bevindt zich aan de Kwakvors in Grashoek naast natuurgebied de Scherliet.

Wat ooit begon met het idee om in de Peelregio een voedselbos aan te planten gaat dit voorjaar werkelijkheid worden. Een deel van het perceel van stichting VEEN aan de Kwakvors wordt dan aangeplant als voedselbos, een bos met eetbare bomen en struiken. Het voedselbos komt daar mooi aan het Struinpad te liggen.

Enkele doelen van het project zijn de basisbehoefte van mensen (voedsel) weer combineren met natuur en daarmee mensen weer enthousiast te maken voor natuur en ze een nieuwe natuurbeleving aan te bieden. Het is een investering voor de toekomst, want het kan voor honderden jaren voort bestaan. Dus onze komende generaties zullen profiteren van dit bos.

Aanplant van het voedselbos

Enkele nieuwsitems over de aanplant kunt u hier vinden:

Volg ons op Facebook

Voor meer informatie kunt u ook kijken op onze Facebook pagina: http://www.facebook.com/VoedselbosStruinpad